بر اساس طرح خودگردانی بیمارستان ها، تامین کلیه هزینه های بیمارستانها و مراکز آموزش درمانی، غیر از حقوق پرسنل رسمی و پیمانی از محل درآمد اختصاصی آنهاست که این امر ضرورت توجه به مدیریت مالی و اتکا این واحد ها به درآمد اختصاصی حکایت می کند. مدیریت این مراکز چاره ای جز اتخاذ تدابیری در جهت افزایش مدیریت درآمد و هزینه ندارند، بخش عمده ای از درآمد های اختصاصی هر مرکز درمانی از طریق عقد قرارداد با سازمان های بیمه ای و ارائه خدمات درمانی و افراد بیمه شده آنها تامین می گردد در واقع کنترل و نظارت بر کل پرونده های بستری و سرپائی، کنترل داروهای مصرفی و اقدامات پاراکیلینیکی و محاسبه پرونده بر اساس پرداختی بیمه و ارسال به موقع اسناد به سازمان های بیمه گر و همچنین پیگیری وصول کلیه مطالبات از سازمان های بیمه گر از جمله چالش های مدیریت درآمد در دانشگاه های علوم پزشکی می باشد. دیگر چالش های مدیریت درآمد در مراکز بهداشتی و درمانی در دانشگاه های علوم پزشکی عبارتند از:
ضرورت و دلایل طرح شفاف سازی عملیات مالی دولت در خزانه داری الکترونیک عبارتند از:
- عدم شفافیت لازم در ثبت، ارسال، وصول و کسورات درآمدها
- ارسال اسناد به صورت مستقل توسط هر واحد درمانی و وصول اغلب درآمدهای عملیاتی به صورت متمرکز
- ثبت ارسالی، وصولی به صورت دستی و صرف زمان زیاد
- عدم همخوانی اطلاعات در آمدی در سامانه ها مالی(نظام نوین ،سجاد و قاصدک و HIS )
- تاخیر در ثبت اطلاعات و عدم امکان نظارت هوشمند بر تاخیر در ارسال اسناد
- الزام به انتقال حسابهای تمرکز درآمد ی از بانک رفاه به بانک مرکزی
- نیاز به اطلاعات درآمد به تفکیک سر فصلهای بودجه (درآمد داروئی ،درمان و..)
- فقر شدید اطلاعات درآمدی در حوزه عملکرد نقاط درآمد زیر مجموعه معاونت بهداشتی
- الزام به واریز درآمدها به صورت مستقیم به حساب خزانه کشور (خزانه داری الکترونیک و مکاتبات بانک مرکزی،خزانه کل، دیوان محاسبات و...)
- الزام وزارت بهداشت به واریز مستقیم برخی از در آمد ها به صوورت مستقیم به خزانه (غذا و دارو ،صدور کارت بهداشتی از دفاتر پیشخوان و...)
- نیاز به ساماندهی حسابها و شناسه های بانکی
- فقدان نظارت مکانیزه بین عملکرد واقعی درآمد و عملکرد بانکی (نقدی و pos) و مغایرت گیری مکانیزه
- فقدان سیستم متمرکز جهت پایش عملکرد تراکنشهای POS وعدم بهره مندی از سهم از تراکنش ها با شرکت های psp
راهکار
“سامانه ماد” با ارائه راهکارهای مدیریت الکترونیک درآمد با ایجاد پنجره واحد شناسایی درآمد مبتنی بر شناسه، تجمیع درآمد، مدیریت صندوق های دریافت بصورت یکپارچه و متمرکز، بانک مجازی سازمانی با کنترل و نظارت بر درگاه های پرداخت بانکی مانند دستگاه های کارتخوان بانکی، درگاه های پرداخت اینترنتی، کیوسک های پرداخت، فیش واریز نقدی شناسه دار و انتقال وجه به حساب، مدیریت صورتحساب های متعهدین طرف قرارداد، مدیریت وصول درآمد و نظارت برخط بر کلیه حسابها و مغایرت گیری بانکی و با راه اندازی خزانه داری الکترونیک با هدف “افزایش شفافیت، پاسخگویی و انضباط مالی”، “ارتقای مدیریت نقدینگی از طریق عملیاتی نمودن حساب واحد خزانه”، “مدیریت بهینه منابع و مصارف”، و “ایجاد انسجام و یکپارچگی در فرآیندهای خزانه داری ” مدیریت درآمد انجام می پذیرد.