سیاست های راهبردی در زمینه پیشبرد اهداف اقتصادی کسب و کار، ارتقای اثربخشی، بهره وری و ایجاد شفافیت و انضباط عملیات مالی و جلوگیری از رسوب وجه نقد در حساب ها با اجرای طرح خزانه داری الکترونیک محقق می گردد. حساب های دولتی که به تعداد بسیار در دستگاه های اجرایی دولت فعال بود، خود زمینه ای برای پراکندگی اطلاعات مالی و ایجاد زمینه برای فساد در حوزه مالی را به سهولت فراهم می نماید . لذا با تاکید بر اهمیت ایجاد تحول در حوزه خزانه داری دولت ، شفاف سازی و هوشمند سازی عملیات مالی سرلوحه کار در این فرآیند می باشد. در اجرای طرح خزانه داری الکترونیک، حساب های دولتی اعم از حسابهای ادارات، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی که دارای ردیف بودجه ای می باشند، کاهش یافته و به تعداد محدود این حساب ها نزد بانک مرکزی افتتاح میگردند تا دولت بتواند کنترل برخط حساب های خود را در تمامی بانک ها انجام نماید. به عبارتی شفافیت در عملیات مالی دولت سبب کاهش صدور چک و تبعات مشکلات ناشی از آن می گردد و موجب جلوگیری از خلق پول حاصل از رسوب حسابهای دولتی در بانکها و پرداخت سریع و به موقع حقوق کارکنان دولت می گردد.
سرویس تولید شناسه واریز یکتا:
تولید شناسه واریز یکتا برای شناسایی اطلاعات پرونده و موضوع دریافت یا پرداخت که براساس ساختار و قواعد مشخصی انجام می پذیرد از کارکردهای اصلی “سرویس تولید شناسه واریز یکتا سامانه ماد” می باشد که شناسه واریز یکتا از طریق “رابط کاربری شناسه واریز” و یا “فراخوانی وب سرویس شناسه واریز” در اختیار مشتریان برای واریز وجه از طریق فیش واریز نقدی شناسه دار و یا درگاه های پرداخت بانکی مانند دستگاه های کارت خوان بانکی، درگاه های پرداخت اینترنتی و انتقال وجه الکترونیکی و یا سامانه های نرم افزاری قرار می گیرد تا در فرآیند پرداخت وجه از آن استفاده گردد.
سرویس پرداخت شناسه دار:
“سرویس پرداخت شناسه دار سامانه ماد” با ایجاد یک پنجره واحد دریافت، راهکاری را ارائه می نماید که برای شناسه دار کردن پرداختی های اشخاص حقیقی و حقوقی مورد استفاده قرار میگیرد و ضمن تسهیل در پرداخت با این راهکار پیگیری و ردیابی پرداختی های اشخاص به آسانی امکان پذیر می شود. “سرویس پرداخت شناسه دار” در حقیقت یک راهکار اصلی برای شناسایی و وصول درآمد می باشد که جمع آوری مطالبات مالی سازمان از طریق آن انجام می پذیرد و فرآیند وصول مطالبات را تسهیل می نماید. کليه واحدها و نقاط درآمدي در سازمان پس از شناسايي درآمد در زمان اعلام مطالبه خود به مشتری، شناسه واريز متناظر با آن پرداخت را بصورت مکانيزه دريافت و از طريق دستگاه کارتخوان بانکي وجه مورد نظر را مبتنی بر شناسه واریز دریافت می نمایند و يا از طريق قبض پرداخت شناسه دار به مشتری اعلام بدهي می نمایند و مشتری می تواند از طريق فيش بانکي شناسه دار و يا درگاه پرداخت اينترنتي مبتني بر شناسه واريز نسبت به پرداخت وجه اقدام نماید و یا از طریق انتقال وجه شناسه دار مبلغ مورد نظر را به حساب انتقال دهد.
سرویس مدیریت صندوق:
سرویس مدیریت درآمد:
“سرویس مدیریت درآمد سامانه ماد” یک راهکار اصلی برای شناسایی و وصول درآمد می باشد که با شناسایی و تجمیع درآمد، فرآیند وصول مطالبات را تسهیل می نماید. در فرآیند شناسایی و وصول درآمد، کليه واحدها و نقاط تحقق در سازمان پس از شناسايي درآمد در زمان اعلام مطالبه خود به مشتری، شناسه واريز متناظر با آن پرداخت را بصورت مکانيزه دريافت و به مشتری اعلام بدهي می نمایند و در ادامه برای دریافت های نقدی از طريق دستگاه کارتخوان بانکي و یا فیش واریز نقدی مبتنی بر شناسه واریز وجه را دریافت می نمایند و برای دریافت های غیر نقدی براساس درآمدهای شناسایی شده و اعلام بدهی های صادر شده، صورتحساب شناسه دار برای مشتری صادر میشود.
وصول درآمد هنگامی است که درآمد شناسایی شده براساس اعلامیه های بدهی صادر شده، بصورت نقد در حساب بانکی وصول گردد. لذا در این فرآیند زمان دریافت وجه مبنی بر شناسه واریز یکتا در حساب بانکی مبنای وصول درآمد می باشد.
در فرآیند مدیریت درآمد با توجه به اینکه درآمد در نقطه تحقق درآمد شناسایی شده و اعلامیه بدهی شناسه دار صادر میشود و با وصول درآمد در حساب بانکی درآمد حاصل میشود بنابراین با مغایریت گیری بین اعلامیه های بدهی صادر شده و وصولی های حساب بانکی پیگیری وصول درآمد تسهیل میگردد.
سرویس بانک مجازی سازمانی:
“سرویس بانک مجازی سامانه ماد” راهکاری برای مدیریت و نظارت بر عملکرد درگاه های بانکی دریافت وجه شامل دستگاه های کارتخوان بانکی (POS)، درگاه های پرداخت اینترنتی (IPG)، ایستگاه ها و کیوسک های پرداخت (Cashless)، انتقال وجه الکترونیکی و فیش واریز نقدی می باشد که موجب بهبود فرآیند های مالی دریافت وجه از مشتریان ميگردد که مهم ترین دستاورد “سرویس بانک مجازی سازمانی” ثبت جزئیات مربوط به تراکنش های انجام شده دریافت وجه بصورت متمرکز و مغایریت گیری مبالغ دریافتی با وصولی در حساب بانکی می باشد. همچنین “سرویس بانک مجازی سازمان” ما بین بانک های عامل|بانک مرکزی و سامانه های نرم افزاری سازمان قرار گرفته و سرویس های بانک های عامل|بانک مرکزی مانند دریافت صورتحساب های بانک، استعلام تراکنش های دریافت و مدیریت درگاه های بانکی را بصورت یکپارچه مدیریت می نماید.
در “سرویس بانک مجازی سازمانی” نظارت الکترونیکی بر صورتحساب های بانکی انجام می پذیرد و کنترل صحت عملیات بانکی و تعیین تکلیف اقلام باز و مغایرت ها از طریق تطبیق تراکنش های ثبت شده در بانک مجازی سازمانی با صورتحساب های بانکی انجام می پذیرد.
سرویس خزانه داری الکترونیکی دولت:
در “سرویس خزانه داری الکترونیکی دولت” کلیه فرآیندهای مرتبط با انتقال حساب های دستگاه های دولتی به بانک مرکزی بنام طرح حساب واحد خزانه و عملیات خزانه داری الکترونیک دولت اعم از عملیات دریافت و پرداخت مبتنی بر شناسه واریز براساس الگوی بانک مرکزی و پایش تمامی حسابهای متمرکز درآمد از طریق “سامانه بهداد بانک مرکزی” و “سامانه نسیم بانک مرکزی” عملیاتی میگردد.
سرویس خزانه داری الکترونیکی دولت:
در “سرویس خزانه داری الکترونیکی دولت” کلیه فرآیندهای مرتبط با انتقال حساب های دستگاه های دولتی به بانک مرکزی بنام طرح حساب واحد خزانه و عملیات خزانه داری الکترونیک دولت اعم از عملیات دریافت و پرداخت مبتنی بر شناسه واریز براساس الگوی بانک مرکزی و پایش تمامی حسابهای متمرکز درآمد از طریق “سامانه بهداد بانک مرکزی” و “سامانه نسیم بانک مرکزی” عملیاتی میگردد.
مزیتهای مهم سامانه ماد:
- کاهش هزینه های پنهان در نظارت بر عملکرد درآمد
- نظارت بر عملکرد واحد های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی با توجه به گستردگی و پراکندگی واحدهای زیر مجموعه برای انجام بازدیدها توسط کارشناسان
- جلوگیری از سوء استفاده های مالی کشف شده و کشف نشده که به منظور رسیدگی به آنها هزینه های پنهان زیادی نیاز دارد.
- اطمینان از عملکرد شبکه بانکی و PSP ها در تراکنش های ناموفق که منجربه خسارت های پنهان میگردد
- به روز رسانی تعرفه ها و گروههای هدف در صندوق
- نظارت بر عملکرد صندوقداران و جلوگیری از تاخیر در واریز وجوه نقدی که منجربه تاخیر در وصول درآمدها میگردد.
- مغایرت گیری ریالی با سازمانهای بیمه گر در صورتحساب سازمانهای بیمه گر با پرداختی
- کاهش هزینه و نیروی انسانی و افزایش بهره وری در تهیه گزارشهای مالی در سیستمهای مختلف
- نظارت بر واحدهای واحدهای برون سپاری شده و شرکت های تهیه نسخ سرپایی
- شفافیت مالی در تسهیم درآمدهای وصولی در سرفصل های درمان، دارو و تجهیزات پزشکی
- نظارت بر عودت وجه به بیماران از حساب ودیعه
- نظارت بر وصول درآمدها از سایر طرف قراردادها (هلال احمر، بهزیستی، خیریه ها و غیره)
- ثبت صحیح و نظارت بر وصول چک های اخذ شده از بیماران
- شناسایی انبوهی از بیماران بدهکار و بستانکار در سامانه های بیمارستانی بصورت مستقل و عدم شناسایی بیمارن بدهکار در شبکه درمانی دانشگاه علوم پزشکی
- جلوگیری از نصب و بهره برداری از دستگاه های پایانه بانکی POS غیر مجاز در صندوق ها
- وجود اطلاعات صحیح و بهنگام جهت محاسبه آنالیز قیمت واحدها جهت برون سپاری یا تمدید قراردادها
- به روز شدن در ارسال اسناد هزینه های درمان به سازمانهای طرف قرارداد (بیمه گر های پایه و تکمیلی)
- موتور قواعد درآمدی و بیمه ای
- نظارت آنلاین و مکانیزه بر همه فرایندها
- ارتباط با سایر سامانهها (امکان تبادل اطلاعات با تکنولوژی وب سرویس با سامانه های)