سرویس مدیریت درآمد

مديريت درآمد عبارتند از فرآيند شناسايي و وصل درآمد.

درآمد زماني شناسايي ميگردد که تحقق درآمد حاصل شده باشد بر اين مبني زمان تحقق درآمد، هنگامي است که درآمد بصورت قطعي مشخص شده باشد و يا براثر ادامه خدمات حاصل شده باشد. لذا در اين فرآيند زمان وصول وجه مورد توجه قرار نمي گيرد بلکه زمان تحقق درآمد در شناسايي و ثبت درآمد اهميت دارد. همچنين در اين فرآيند زمان شناسايي و ثبت هزينه ها، زمان ايجاد و تحقق هزينه هاست و زماني که خدمتي انجام ميشود و يا کالايي تحويل مي گردد، معادل بهاي خدمت انجام شده و يا کالاي تحويل شده، بدهي قابل پرداخت ايجاد ميگردد.

وصول درآمد در زمان دريافت وجه نقد حاصل مي شود  بر این مبنی وصول درآمد، هنگامی است که درآمد بصورت نقد در حساب بانکی وصول گردد. لذا در این فرآیند زمان دریافت وجه در حساب بانکی مبنای وصول درآمد می باشد. وصول درآمد زمانی است که درآمد شناسایی شده به حساب بانکی واریز گردد که میتواند وصول وجه از طریق دستگاه کارتخوان بانکی یا فیش واریز بانکی انجام گردد و یا وجه نقد دریافتی در صندوق توسط صندوقدار به حساب بانکی واریز گردد.

اهداف اصلی مدیریت الکترونیک درآمد عبارتند از:

  • شناسایی و تفکیک درآمد در لحظه تحقق درآمد
  • شناسایی درآمد و وصول درآمد مبتنی بر شناسه واریز
  • تجمیع هرگونه اطلاعات درآمدی از نقاط تحقق درآمد
  • مدیریت فرآیند دریافت
  • مدیریت و نظارت بر درآمد نقدی
  • مدیریت و نظارت بر درآمد تعهدی غیر نقدی
  • مدیریت صورتحسابهای طرفهای متعهد
  • مدیریت وصول درآمد
  • مغایریت گیری درآمد با وصولی
  • مغایرت گیری چند سطحی (در سطح سامانه های ثبت درآمد، PSP و بانک)

​مدیریت درآمد نقدی و غیر نقدی:

یکی از اساسی ترین روش ها و راهکارهای کنترل و نظارت بر فعالیت های مالی یک سازمان، کنترل و نظارت بر دریافت ها و پرداخت هاست. این موضوع شامل کنترل و نظارت بر صندوق های دریافت و برگشت وجه، مدیریت صورتحساب ها سازمان های طرف قرارداد و مدیریت جریان های نقدی و فرآیند های امور مالی می باشد که موجب کنترل مقدار و میزان نقدینگی خواهد شد.

از آنجایی که تمام عملیات مالی کسب و کار باید در نرم افزارهای حسابداری ثبت شود، ثبت و کنترل مغایرت گیری دریافت و پرداخت وجوه نقد (برگشت وجه) و اسناد دریافتنی و پرداختنی (چک) به عهده حسابدار وجوه یا خزانه دار می باشد. بدلیل اهمیت وجه نقد و اسناد دریافتی پرداختنی در هر کسب و کاری خزانه داریی از حساسیت بالایی برخوردار است.

چالش های مدیریت خزانه داری عبارتند از :​

خزانه داری در حسابداری شامل مدیریت عملیات‌های مالی دریافت ها و پرداخت ها (برگشت وجه) در سازمان می باشد. عملیات خزانه داری شامل فعالیت‌های ثبت، کنترل و سازماندهی دارایی‌های نقدی و اسناد مختلف (چک، سفته، برات) و عملیات دریافت و پرداخت است.

علوم پزشکی شامل دو بخش نقدی و غیر نقدی است.

عملیات درآمد نقدی شامل فعالیت‌های دریافت در صندوق، برگشت وجه و یا انتقال وجه نقد به حساب‌ها بانکی سازمان است. عملیات نقدی در همان تاریخی که انجام می‌شود، ثبت می‌شود.

عملیات درآمد غیر نقدی شامل فعالیت‌های که به صورت مدت‌دار و متعهدانه انجام و در آن یک صورتحساب بنام ذینفع طرف قرارداد صادر می‌شود. دریافت چک یا اوراق بهادار و یا واریز به حساب که یک تاریخ مشخص برای نقد شدن دارد و صادرکننده در تاریخ مشخص آن، متعهد به پرداخت وجه است.

مدیریت درآمد نقدی به روش های زیر انجام می پذیرد:

مدیریت صندوق متمرکز

مدیریت درآمد نقدی در صندوق درآمدی متمرکزی که بعنوان یک راهکار جامع برای مدیریت پذیرش و صندوق بصورت یکپارچه با مدیریت تعرفه ها و دریافت های نقدی (دریافت از طریق دستگاه های کارتخوان بانکی و یا وجه نقد) و برگشت وجه نقد در نقاط درآمدی که خدمات سرپایی انجام می پذیرد مانند مراکز بهداشت و مراکز درمانگاهی مورد استفاده قرار میگیرد.

 سرویس های ارتباطی نرم افزارهای کلاینت دانشگاه(…,CIS,HIS) با سامانه ماد (وب سرویس های اعلامیه درآمد)

“سامانه ماد”، نرم افزاری مرکزی برای جمع آوری اطلاعات درآمدی دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت وجوه دریافتی می‏باشد. به دلیل ماهیتی که برای آن در نظر گرفته شده است، یک نقش محوری برای آن تعریف شده که برپایه‏ی آن، سایر سامانه‏های نرم افزاری موجود در دانشگاه علوم پزشکی باید برای آن اطلاعات ارسال کنند. بدین منظور سرویس های اعلامیه درآمد از طرف سامانه های CIS و HIS در ارتباط با سامانه ماد به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

مسلما یکی از کاراترین و چابک ترین مکانیزم‏های دریافت اطلاعات، وب سرویس‏ها می‏باشند که کلیه درآمدهای شناسایی شده بصورت اعلامیه درآمد و تراکنش های دریافتی و پرداختی در صندوق همراه با جزئیات به “سامانه ماد” ارسال میگردد.

سرویس های ارتباطی سامانه های صندوق با سامانه ماد (وب سرویس های اعلامیه درآمد)

“سامانه ماد”، نرم افزاری مرکزی برای جمع آوری اطلاعات درآمدی دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت وجوه دریافتی می‏باشد. هدف از این سرویس دریافت اطلاعات پذیرش (در لحظه ثبت) شامل اطلاعات بیمار، خدمت، پزشک ارائه دهنده خدمت و مبلغ، جهت دریافت/پرداخت هزینه از/به بیمار در صندوق است. به ازای هر اعلامیه دریافت، جزئیات آن به “سامانه ماد” ارسال می شود. جزئیات اعلامیه دریافت شامل بیمار، مبلغ، خدمت و پزشک/کارشناس ارائه دهنده خدمت می باشد. بدین منظور سرویس های اعلامیه درآمد از طرف سامانه های نرم افزاری در ارتباط با “سامانه ماد” در نظر گرفته شده که به شرح زیر است:

مدیریت درآمد غیر نقدی به روش های زیر انجام می پذیرد:

مدیریت صورتحساب ها سازمانهای طرف قرارداد بصورت متمرکز

درآمدهای غیر نقدی از سازمان های طرف قرارداد (بیمه سلامت ، تامین اجتماعی، نیروی مسلح، صنعت نفت و بیمه های تکمیلی) می باشد.

در بخش سرپایی کلیه نسخ بیمه مراکز شهری و روستایی بصورت متمرکز از طریق “درگاه واحد صورتحساب های سامانه ماد” (از طریق وب سرویس و یا فایل) بارگزاری و جمع آوری میگردد و پس از کنترل توسط هر مرکز به صورت درخواستی بعنوان صورتحساب برای سازمان‌های مربوطه ارسال می گردد.

در بخش بستری کلیه پرونده های بستری و بستری موقت و گلوبال پس از کنترل و تایید کارشناس مقیم بیمه بصورت متمرکز از طریق “درگاه واحد صورتحساب های سامانه ماد” (از طریق وب سرویس و یا فایل) بارگزاری و جمع آوری میگردد و پس از کنترل توسط هر مرکز به صورت درخواستی بعنوان صورتحساب برای سازمان‌های مربوطه ارسال می گردد.

صورتحساب سازمان های طرف قرارداد بصورت شناسه دار صادر شده و برای آنها ارسال میگردد و پس از دریافت صورتحساب سازمان‌های مربوطه مبالغ واریزی که براساس شناسه واریز پرداخت گردیده است را کنترل نموده تا نسبت به واریز آن به حساب درآمدی دانشگاه علوم پزشکی اطمینان حاصل و در صورت لزوم پیگیری شود.

قابلیت های “سرویس مدیریت درآمد” عبارتند از:​

  • پنجره واحد دریافت : ایجاد درگاه واحد دریافت برای ارتباط با دستگاه های کارتخوان بانکی POS، درگاه پرداخت اینترنتی IPG، دریافت اطلاعات از نرم افزارهای HIS بوسیله فراخوانی وب سرویس، مدیریت صندوق متمرکز در پایگاه های شهری، خانه های بهداشت روستایی، کلنیک های ویژه و دریافت اطلاعات از سایر معاونت های سازمان
  • ثبت اعلامیه درآمد : ثبت اعلامیه درآمد به منظور شناسایی درآمد (دریافت از HIS و صندوق از طریق درگاه بانکی، واریزی بیمه گرها و واریز نقدی)
  • مدیریت صندوق دریافت
  • تهیه صورتحساب بیمه گرها
  • صدور فیش واریز نقدی (ساتنا و فیش سه برگی واریز نقدی)
  • بارگزاری اطلاعات ریز ارسالی از طرف بیمه گرها (ریز اطلاعات سرفصل های درآمد و کسورات)
  • ارائه وب سرویس شناسایی درآمد (دریافت اعلامیه درآمد از HIS ، صندوق خانه های بهداشت ، سایر درآمدها)
  • شناسایی درآمد مبتنی بر شناسه واریز یکتا به ردیف درآمد
  • تخصیص شناسه وایز یکتا به ردیف های درآمد تسهیم شده
  • کنترل وصول درآمد: کنترل وصول درآمد با تطابق واریزی به حساب بانکی براساس شناسه واریز با اعلامیه درآمد از طریق مغایرت گیری صورتحساب بانکی
  • دریافت صورتحساب واریزهای از بانک مجازی سازمانی
  • تطبیق واریزی به حساب بانکی با اعلامیه های دریافت
  • تطبیق واریزی نقدی با اعلامیه دریافت
  • ثبت وصولی های نامشخص
  • اعلام و رفع اقلام باز